Voor e-learning / Virtual Classroom
E-learning en virtual classrooms zitten in de lift. Of het nu online trainingen, colleges op universiteiten of opleidingen op scholen is – de behoefte neemt overal toe. Dit is geen verrassing is aangezien de voordelen van virtueel leren duidelijk zijn: allereerst door een besparing in kosten, personeel en tijd. Ten tweede, substantieel meer personen kunnen profiteren van een breder portfolio aan opleidingen aangezien deze locatie onafhankelijk zijn. Docenten en leerlingen worden bij elkaar gebracht waardoor het niet meer uit maakt waar leren en doceren plaatsvindt. Bovendien kunnen met virtual classrooms niet alleen bestaande leermethoden worden gevirtualiseerd, maar kunnen ook nieuwe en meer effectieve leerconcepten worden ontwikkeld zoals ‘just in time’ leren. Ervaar het zelf!
E-learning en virtual classrooms zitten in de lift. Of het nu online trainingen, colleges op universiteiten of opleidingen op scholen is – de behoefte neemt overal toe. Dit is geen verrassing is aangezien de voordelen van virtueel leren duidelijk zijn: allereerst door een besparing in kosten, personeel en tijd. Ten tweede, substantieel meer personen kunnen profiteren van een breder portfolio aan opleidingen aangezien deze locatie onafhankelijk zijn. Docenten en leerlingen worden bij elkaar gebracht waardoor het niet meer uit maakt waar leren en doceren plaatsvindt. Bovendien kunnen met virtual classrooms niet alleen bestaande leermethoden worden gevirtualiseerd, maar kunnen ook nieuwe en meer effectieve leerconcepten worden ontwikkeld zoals ‘just in time’ leren. Ervaar het zelf!
Eenvoudig wisselen tussen verschillende Virtual Classrooms dankzij Fraunhofer Research
Voor zowel trainers als studenten is het in vitero heel eenvoudig om tussen de verschillende virtuele ruimtes te wisselen. Dankzij de ergonomie, die is onderzocht door het Fraunhofer Gesellschaft, kunnen gebruikers snel wisselen tussen de virtual rooms.[nbsp] De reden hiervoor is de unieke en gepatenteerde grafische user interface die de realiteit benadert. Feitelijk zitten de moderator en deelnemers om een virtuele tafel die zich, afhankelijk van de gekozen functie, gedraagt als een whiteboard, taal laboratorium (language lab), videoscherm of presentatiescherm voor software en multimedia. Bestaande leerconcepten en methoden voor contactonderwijs kunnen hierdoor worden hergebruikt.
De heeft ook een zeer positief effect op de acceptatie van de gebruikers. Ook zullen andere voordelen ontstaan zodra online les wordt gegeven: automatische registratie van aanwezigheid, audio-visuele opname voor analyse doeleinden, als herhaling of voor hergebruik, en papierloos gebruik van content en media.
Flexibele Training Software met veel toepassingsmogelijkheden
Om maximaal van de voordelen van e-learning, virtual classroom software te profiteren moet deze een breed scala aan training concepten en e-learning methoden ondersteunen. Dus op het moment dat er voor een oplossing gekozen moet worden, lijkt het niet de best keuze om voor een toepassing te kiezen die alleen specifieke onderwijs methoden ondersteund zoals het geven van een lezing. Vitero is een zeer doordachte tool die de snel veranderende trends en ontwikkelingen blijft ondersteunen dankzij de vele functies en toepassingsmogelijkheden.
Effectieve ondersteuning en structurering van presesentatie
Voor traditionele leer methoden die veelal rondom presentaties van de docent zijn opgebouwd, biedt vitero verschillende tools om te modereren. Hiermee kan content gepresenteerd en gemarkeerd worden, of naar worden verwezen. Voor effectieve en gestructureerde klassikale gesprekken heeft de moderator via een ‘iconen principe’ centrale controle over ‘het spreekrecht’. Daarnaast kunnen presentaties en software programma’s spontaan via ‘applicatie delen’ worden getoond en kunnen video opnames doormiddel van de videospeler worden getoond.
Eenvoudige Virtualisering van een veelheid van methoden
Met vitero kan niet allen de moderatie van leer sessies worden geoptimaliseerd, maar kunnen ook diverse oefeningen uit de ‘reële wereld’ in de virtuele ruimte worden gedaan. Vooral de meer recente leermethoden hebben veel variatie, waarbij de ‘afwisseling van methoden’ een centrale rol krijgt. Hier volgen enkele voorbeelden van verschillende methoden welke mogelijk zijn met vitero:
-
Brainstormings, perfect ondersteund door ‘push-to-talk’, tekst velden en applicatie delen
-
Verschillende vormen van kaartvragen (anoniem, gepersonaliseerd, open, gesloten)
-
Werkgroep ruimtes / Breakout rooms voor het opsplitsen in kleinere groepen of oefeningen in op tussenliggende momenten
-
Geavanceerde enquête tool voor meerkeuze vragen
-
Webcam recorder en video recorder voor rollen spellen en ‘soft skill’ trainingen
'Just in time' leren
Ondank het feit dat vraaggestuurd leren ontegenzeggelijke voordelen heeft, wordt dit zelden gerealiseerd. Het wordt gezien als kostbaar en tijdrovend. In plaats daarvan worden trainings ‘en bloc’ aangeboden en proberen studenten (zonder succes) zich de kennis en vaardigheden eigen te maken. Dankzij virtual classrooms kunnen studenten kennis vergaren wanneer dit nodig en op het moment dat zij hier behoefte aan hebben. In plaats van ‘en bloc’ leren kan de inhoud in kleinere blokken worden opgesplitst en op[nbsp] het juiste en relevante moment behandeld worden. Oefening en zelf studie blokken kunnen worden vergezeld met korte lessen. Hierdoor verloopt het moment van kennis overdracht naadloos en kan deze direct in de huidige situatie worden toegepast.
Integratie tussen Virtual Classroom en LMS met LMS Connectors
vitero kan gekoppeld worden aan elk Learning Management System dankzij de vitero Web Service Interface. Gebruikers informatie, inhoud, het vormen van groepen en toewijzen van rollen worden verzorgd door het LMS. De virtual room kan direct vanuit het LMS worden gereserveerd en gebruikers kunnen via single sign-on direct naar de virtuele ruimte. Er zijn diverse ‘standaard’ LMS connectors beschikbaar.