top of page

Virtueel doceren, hoe kun je dat leren?

Doceren én leren in een virtual classroom. Steeds meer onderwijsinstellingen kiezen ervoor. Docent en trainer Coby-Wilma van Essen maakte in het najaar van 2018 kennis met online doceren. Ze vertelt ons over haar ervaringen en hoe ze het virtueel doceren heeft geleerd. Een gedegen voorbereiding en een andere manier van werken, zijn hierin leidend geweest.

Direct enthousiast over vitero

Al sinds 1995 werkt Coby-Wilma zelfstandig als docent in de financiële sector. Op dit moment heeft ze een adviespraktijk en werkt zij ook voor het NIBE-SVV als docent. In die rol kwam het verzoek of zij wilde ondersteunen bij het implementeren van een virtual classroom. In eerste instantie was ze wat huiverig, omdat ze, naar eigen zeggen, een “digibeet” is. Timo Bleeker van Blended Communication (specialist op het gebied van online communicatie) leerde Coby-Wilma om te werken met vitero, software voor online leren en vergaderen. Blended Communication is een partner voor online communicatie en helpt organisaties om bijvoorbeeld vitero op een juiste manier te gebruiken. Zo ontstond het eerste contact met Timo en dat was voor Coby-Wilma positief. Ze vertelt: “Ik heb nog nooit zo’n gepassioneerd en gedreven persoon gezien. Timo is een vakidioot, maar kan op een rustige manier vertellen hoe vitero werkt. Ik was ook direct enthousiast over de software. Het wees zich direct vanzelf uit. Alleen het online lesgeven is een ander ding.”


Een andere interactie en voorbereiding Coby-Wilma leerde al snel werken met de software vitero, maar het online lesgeven vraagt om een gedegen voorbereiding: “De interactie met de cursist vindt op een andere manier plaats. Je moet de aandacht op een andere manier vasthouden en een PowerPoint presentatie speelt een grotere rol. ” Het online lesgeven heeft Coby-Wilma intensief geoefend en voorbereid: “Ik heb met Timo drie sessies gehad. Een sessie met een algemene uitleg, een kennisinhoudelijk sessie en een derde sessie waarin alles klaarstond en waarin wij gingen oefenen. Timo heeft mij geleerd hoe ik met mijn presentatie de aandacht van de cursisten kan vasthouden. Je moet meer “trekken” aan de studenten en ze bezighouden. Met interactieve slides en verschillende werkvormen.” Gelukkig was de eerste ervaring van Coby-Wilma positief en ze kreeg enthousiaste reacties van leerlingen.

De voordelen van een virtual classroom “Voor de tweede sessie met Timo stond ik bij hem op kantoor. Hij vroeg mij: “Wat doe je hier?” Hij begreep uiteraard dat wij een afspraak hadden, maar dat dit op afstand kon, zat nog niet in mijn systeem. En dat is duidelijk een voordeel voor docenten en leerlingen. Er is minder reistijd, maar ik kan als docent zeker niet overal lesgeven. Ik moet een fijne, rustige werkplek hebben waar ik geconcentreerd kan werken”, vertelt Coby-Wilma. Coby-Wilma denkt dat de virtual classroom in de toekomst belangrijker wordt, maar dat het nog niet de ouderwetse onderwijsvormen gaat vervangen. Voor intervisie of een verdieping van vakinhoudelijke zaken is een fysieke bijeenkomst ook nog wenselijk. De software van vitero heeft voor Coby-Wilma vele voordelen: “Het laat ook zien wanneer iemand niet meekan of afgeleid is tijdens de les. Je moet als docent dan wel deze signalen oppikken. Het fijne van vitero is dat je werkt met een platform. Bij andere virtual classroom is de camera het belangrijkste element. Met het gevolg dat de docent bepaalde zaken, zoals afleiding, niet oppikt.”

Meer informatie? Wilt u meer weten over vitero of zelf direct aan de slag met een virtual classroom? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 036 -767 02 95




bottom of page